Grobglockner

Mooi maar te druk

DE ANDERE KANT

BOCHTENPARADIJS

De reden dat we onze reis verder zette in Oostenrijk was uiteraard om katte en Kris nog eens te ontmoeten, maar vooral om de Grobglockner te ontdekken. Achteraf gezien had ik deze rit beter vanuit Zuid Tirol gedaan. Nu arriveerden we met 370km terug aan ons appartement en dan hebben we in het begin nogal redelijk direct gereden. De Grobglockner je vindt er diverse filmpjes van terug op Youtube, het zag er adembenemend mooi uit. Aangezien dit nogal een populaire pas was besloten we om deze op donderdag te rijden. en dan wa het nog te druk naar mijn goesting. 

Je betaald voor deze pas en dan kom je op een rond punt, links naar de Grobglockner en rechts de rest van de berg. En eerlijk, rechts is veel mooier om met de moto te doen, maar als je daar dan toch bent dan ga je even naar de gletsjer kijken, of hetgeen er nog van over blijft. We hebben natuurlijk onze drone bij en de camera op de moto en uiteraard filmen we alles.

Maar, ja er is een maar. Toen we terug naar de andere kant reden, de mooiere kant met de geweldige bochten en uitzicht stopte ik even om eens al die bochten te filmen met de drone; En jawel, bie bie was zijne drone vergeten op de Grobclockner. Ik alleen terug in Rossi stijl. Maar geen drone te zien, toch maar even informeren binnen aan de balie. En jawel ze hadden hem gevonden, me happy. In Marqez stijl terug naar Leen, uiteraard stoppen om te filmen, geweldig beeldmateriaal, mat mijn elleboog over de grond in de bochten. Maar, hier komt de tweede maar, in het appartement bleek dat mijn computer zijn schijf vol zat, dus ik maakte wat plaats vrij, blijkbaar iets te ijverig want ik had alles gewist. Dus we hebben enkel beelden genomen met onze iPhone ….

 

Großglockner, een indrukwekkende bergpas

De Großglockner is met een hoogte van 3.798 meter de hoogste berg van Oostenrijk. Zell am See is een ideaal vertrekpunt om de bergpas met eigen auto of bijvoorbeeld, wielrenner of e-bike te rijden.

Großglockner Hochalpenstraße

De Großglockner is bereikbaar via de Großglockner Hochalpenstraße, die vanaf Zell am See via Bruck richting Heiligenblut loopt. De berg werd in 1800 voor het eerst beklommen door Franz Xaver von Salm-Reifferscheid, bisschop van Gurk-Klagenfurt, in een groep van zes klimmers. De Großglockner Hochalpenstraße is een 47,8 km lange tolweg met veel (genummerde) bochten. De Großglocknerpas is een 2505 meter hoge bergpas op de grens tussen de Oostenrijkse deelstaten Salzburg en Karinthië. De pas, meestal Hochtor genoemd, maakt deel uit van de Großglockner Hochalpenstraße, een hoogalpiene bergstraat die beide deelstaten met elkaar verbindt.

Bergpas op 2.575 meter

Eigenlijk ligt de pashoogte op 2575 meter, maar een tunnel op 2505 meter hoogte zorgt voor de feitelijke verbinding tussen Fusch an der Großglocknerstraße via een andere pas, de Fuscher Törl, naar het Karinthische Mölltal. De route wordt door veel motorrijders verreden. Ook fanatieke fietsers beklimmen deze weg, ondergetekende heeft de Großglockner ook beklommen vanaf beide zijden. De aanleg van de weg begon in 1930, waarbij ruim 3000 arbeiders waren betrokken. De weg werd officieel ingewijd op 3 augustus 1935. In de zomertijd is de pas van 15 juni tot 15 september afgesloten in de nachtelijke uren van 22.00 uur tot 5.00 uur, in het voor- en naseizoen van 20.30 uur tot 6.00 uur. Met uitzondering van zogenaamd “Anrainer” verkeer! Laatste inrit is telkens 45 minuten voor de nachtsluiting.

Gletsjer

De laatste jaren (vanaf 2005) is de afsmelting wel in een stroomversnelling geraakt, als dit zo doorgaat dan is de gletsjer van de Großglockner spoedig verdwenen. In 1860 lag de sneeuwgrens van de gletsjer nog 200 meter hoger dan nu in 2007 en in de ijstijd was het allemaal sneeuw. Sinds 1850 hebben de gletsjers in de Alpen ongeveer de helft van hun volume verloren, zo toonden Zwitserse onderzoekers aan. De laatste jaren is een flinke versnelling van de afsmelt te zien. Zo lijkt het erop dat alleen al de in het Alpengebied extreem warme en droge zomer van 2003 goed was voor het verdwijnen van 5%-10% van het toen nog aanwezige ijs. De onderzoekers vrezen dat het meeste ijs voor het einde van deze eeuw uit de Alpen zal zijn verdwenen, als de opwarming van het klimaat in het gebied in het huidige tempo doorzet. Een uitzondering betreft de hooggelegen gletsjers zoals bijvoorbeeld op het Mont Blanc massief, deze laten een veel geringere tot soms zelfs nauwelijks een afname zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

onze rondritten

Bekijk onze nieuwspagina, hier ga je alle ritten terug vinden.

Deze website gebruikt cookies om uw surf ervaring te verbeteren.